Weer een echte auto

 

 

Alle plaatwerkdelen zijn los bij de spuiter geweest. Het houtwerk heb ik kaal geschuurd in in de Bernard-olie gezet. Dit moet je NIET lakken, want het hout beweegt tijdens het rijden en er ontstaan dan scheuren in het harde lak. Bernard-olie blijft daarintegen zachter en is zeer goed weerbestendig. Nu kunnen de delen weer in elkaar gezet worden. Omdat niet alles van één auto afkomstig is, maar gecombineerd vanuit verschillende donoren, is het nog maar de vraag of alles goed past.

 

 

 

Als eerste het hondenhok gemonteerd. Het dakrubber natuurlijk niet vergeten. En heel voorzichtig doen met het lakwerk. Aan de linkerzijde van de A-stijl paste alles, maar rechts niet. Daar moesten nieuwe gaten gemaakt worden in de A-stijl. Aan de binnenkant het plaatwerk losgehaald en moeren er in gelast. Dan weer een nieuw gemaakt afdekplaatje er op (zie het witte deel). Kleine proplasjes om te voorkomen dat het lakwerk te veel beschadigt.

 

 

 

 

Met heel veel RVS-schroeven de boel vastgezet. Overal is dat een "plaatwerk op hout" verbinding. Waar mogelijk rijkelijk kit toegepast, om inwatering (houtrot) te voorkomen.

 

 

 

Als de deuren geplaatst zijn, dan lijkt het al weer een beetje op een echte auto. Tussen de scharnieren zijn, waar nodig, vulstukjes geplaatst. Hiervoor heb ik een kaasplankje van nylon gebruikt en deze met de decoupeerzaag op maat gemaakt. Ideaal materiaal om te bewerken, bedankt Blokker! Na wat gewrik, met klosjes hout tussen de deuren, past alles perfect.

 

 

Ook de achterspatborden worden aan het hout vastgeschroefd. Op de scheiding wordt een rand ingevoegd (piping). Eerst het spatbord er losjes op geschroefd en dan de rand (waar uitsparingen voor de schroeven in zijn geknipt) er in gedrukt. Dan alles goed vastschroeven. En ten slotte de uitstekende uiteinden van de piping afsnijden.

Dan heel goed alle kieren aan de binnenzijde dichtkitten! De spatborden zijn het meest roestgevoelig op die plaatsen waar niet gekit is. Daarna de wielkasten behandelen met kwastbare underbody-coating.

 

 

 

 

 

 

En ja, zelfs de metalen plaat onder de achterdeuren en de achterbumper is nu gemonteerd.