Remmen

 

 

 

Wat is het belangrijkste deel van de auto? Nee niet de motor, maar de remmen. Op tijd stilstaan is belangrijker dan op tijd optrekken. Sommige puristen zeggen natuurlijk dat de Morris zo origineel mogelijk moet blijven. Maar ja, ik gooi er een "snellere" motor in. Daar moeten de remmen dus op aangepast worden.

 

 

 

Schijfremmen vóór, rembekrachtiging en kruislings gescheiden remsysteem. Dan zou hij toch moeten kunnen stoppen. Schijfremmen van een Marina had ik meegekregen bij de koop, net als een rembekrachtigingsmodule uit de zelfde auto. Er zijn speciale "bakjes" in de handel om deze in een Minor te bouwen. Het lasapparaat ter hand genomen en hij zit er nu dus in.

 

 

 

Net als het controle-mechanisme, dat controleert of beide remcircuits goed functioneren. Hier kan men een lampje op aansluiten (in de km-teller) die gaat branden als de druk tussen beide leidingen verschilt. Alle leidingen zijn nieuw aangelegd en van koper (roest niet, nooit APK-afkeur). Leidingen leggen vind ik een aangenaam werkje. De bochten niet te krap buigen, om knikken of verstoppingen te voorkomen. Koper buigt makkelijk, zeker om een wieltje van mijn vroegere Meccanodoos heen, waaraan ik een steel als handvat heb gemaakt.

 

 

 

Ook de leidingen naar de achterwielen zijn aangesloten. Die lopen gedeeltelijk door de linker kokerbalk, net als oorspronkelijk het geval was.

Ook de handrem is aangesloten. Ieder wiel, links zowel rechts-achter, heeft een eigen kabel tussen de handle en de remmen. Op de laatste foto zie je beide handremkabels met smeernippels in het midden en de koperen remleidingen rechts en links.