Koppelen

 

De Versnellingsbak en Motor koppelen.

Om de versnellingsbak van de Minor te koppelen aan de motor van de Marina dient de engine-plate aangepast te worden. Omdat deze bij mij toch al gescheurd was, heb ik maar meteen een goed passende, dus gemodificeerde, gezocht. Maar daarmee was ik er nog niet. De aandrijfas, waar het vliegwiel aan vast zit, van de Marina heeft een plaat met 6 gaten en die van de Minor heeft er maar 4. Het vliegwiel van een Marina is groter dan die van de Minor en past dus niet in het bellhouse van de Minor-bak. Dan maar het vliegwiel van de Minor aangepast, zodat deze past op de 6 gaten van het Marina-blok. Gaten bij boren dus.

 

Nu past de koppeling van de Minor ook weer op zijn oude plaats op het vliegwiel. Omdat de koppeling hydraulisch bediend moet gaan worden, moet de mechanische bediening met stangen verwijderd worden (zie foto). Op de versnellingbak zitten al twee schroefgaten waar een koppeling-slavecylinder op geplaatst kan worden. Echter de koppelingsvork steekt uit de andere kant van de bak er uit. Door een andere grondplaat in het bell-house te monteren, kan de koppelingsvork omgezet worden. De versnellingsbak is daar al op voorbereid. Dan een koppeling-slavecylinder zoeken die er op past. Het bleek dat die van de Mini hier uitstekend geschikt voor is. De stang die origineel de koppelingsvork bedient ingekort, zodat die precies aansluit op de slave-cylinder. Met de originele stelschroeven is bijstellen nog steeds mogelijk.

 

 

 

Nu kan de versnellingsbak en de motor aan elkaar geschroefd worden. Tevens wordt nu de startmotor op zijn plaats vast geschroefd. Ook had ik ergens een wisselstroomdynamo met ingebouwde spanningsregelaar op de kop getikt. Het is er eentje uit een Opel. Na wat aanpassingen van de ophanging past deze prima. Het begint nu al aardig wat te lijken.