De versnellingbak

 

 

 

 

Bij de twee motoren zat één versnellingsbak. Die van de Minor dus. Al was deze van aluminium, toch was deze net zo geoxideerd als het blok. Volgens de vorige eigenaar wilde hij wel eens uit de derde versnelling springen.

 

De bak van de motor afgehaald en natuurlijk weer goed schoongemaakt en ontroest.

De versnellingen gecontroleerd via het luikje aan de zijkant. Nee, de tanden blijken nog alle in orde. Het uit de versnelling schieten komt bij dit soort bakken vaak door het versleten zijn van plunjers of de bijbehorende veertjes, die in holten van de schakelstangen dienen te vallen. Deze dus goed gecontroleerd. De schachten waar deze plunjers in dienen te bewegen zaten vol met vuil. Slijtage was niet te vinden. Zaten ze misschien gewoon vast in het vuil? De praktijk zal het straks uitwijzen. Ik kan er altijd nog bij, ook als hij in de auto zit.

 

 

 

 

 

Na alles goed gecontroleerd en schoon gemaakt te hebben, is de versnellingsbak weer klaar om ingebouwd te worden.