Motorblok plaatsen

Het motorblok was weer mooi opgeknapt en kon in de auto terug gezet worden. Dit met versnellingsbak al aan de motor gemonteerd. De voorsteunen had ik ook al met de rubbers bevestigd.

De versnellingsbak rust op een zogenaamd "crossmember". Een dwarsprofiel dus. Deze had ik niet. Op Marktplaats bij gevraagd een advertentie met afbeelding gezet. Tot mijn verbazing kreeg ik wel een stuk of tien reacties! Zelfs uit Duitsland. Bij de dichtstbijzijnde aanbieder de crossmember opgehaald. Tevens nog het een en ander aan Morris-bling-bling meegenomen. Met enkele bouten het crossmember gemonteerd en ook hierop rubbers aangebracht.

Bij een clublid heb ik een motor-takel kunnen lenen. Toch wel erg handig zo'n ding. In een mum van tijd zat de motor op z'n plaats.

 

Nu het uitlaat- en inlaatspruitstuk gemonteerd. Hier had ik, in de loop der tijd, drie verschillende van verzameld.                 Die van de originele 1000cc-motor voor een HS-2 carburateur, eentje van een 1275cc Mini voor een HS-4 carburateur maar voor een dunne uitlaat en eentje voor een 1275cc voor een HS-4 carburateur met een dikke uitlaat. Voor de laatste heb ik dus gekozen.

De uitlaat die ik hiervoor nodig heb, is dus niet een originele voor de Minor. Gelukkig ben ik niet de enige, die hun Minor een zwaardere motor en dus ook een dikkere uitlaat heeft gegeven. De commercie heeft hier ook op ingespeeld. Na enig zoekwerk heb ik een passende nieuwe RVS uitlaat kunnen kopen.

 

 

 

Ook de HS-4 carborateur is geplaatst. Nu kon ook de benzineleiding van de tank naar de pomp en van de pomp naar de carborateur aangesloten worden. Hier heb ik koperen leiding voor gebruikt. Dat is gemakkelijk in allerlei bochten te buigen. Voor dit bochtenwerk gebruik ik een oud wiel van de meccano-doos, waaraan ik een handgreepje heb gemaakt. Hier omheen buig ik de leidingen.

Accu er in en de motor provisorisch voorzien van de benodigde elektrische verbindingen. En starten maar!

De motor draait op de startmotor netjes rond, de vonken waren op het juiste tijdstip aanwezig en de klepspelingen waren goed. Ook de carburateur zoog benzine aan. Maar starten, nee hoor. Dat zou ook te mooi zijn om waar te wezen. Na alle voor de hand liggende zaken uitgesloten te hebben, maar de compressie gemeten. Die is wel erg laag, zo'n 4 à 5 atm. terwijl ik 8 à 9 atm verwacht had. Waar ontsnapt de druk? De proef op de som genomen, door olie via het bougiegat in de cilinder te gieten. Dit voorkomt lekkage langs de zuigers. Dit deed de compressie niet veranderen. Dus moet hij langs de kleppen lekken. De kop er af en goed bekeken. Ja, die had ik niet gereviseerd. Nu wordt dat alsnog gedaan.