De koeling

 

 

Zoals een ieder weet, wordt de motor warm als hij draait. Deze moet dus gekoeld worden. Dat gebeurt met een koelvloeistof (water) die ook door de radiator stroomt. Hier wordt de koelvloeistof afgekoeld door er lucht door te laten stromen. Dit gebeurt standaard door een mechanisch gekoppelde fan.

Ik vind echter, dat een mechanische fan niet op het juiste moment werkt. Rijd je snel, dan draait de fan snel, maar heb je ook de meeste koeling door de rijwind. Rijd je langzaam, b.v. in de file, dan draait de fan ook langzaam en heb je bijna geen koeling van de rijwind. Als bijkomend voordeel, levert een elektrische ventilator ook enkele PK's extra op.

 

Daarom heb ik de voorkeur gegeven aan een elektrische ventilator. Die werkt op het moment als de koelvloeistof te warm dreigt te worden. Deze heb ik op de sloop gehaald. Daarbij moet je wel goed op letten, van welke kant van de radiator hij komt en aan welke kant hij moet komen. Bij de Minor is de binnenkant de enige kant waar nog een beetje ruimte is. In de radiator, aan de onderzijde, heb ik een gat geboord, waarin ik een bus met schroefdraad heb gesoldeerd. Hierin past een thermische schakelaar. Ik heb gekozen voor een type die bij 90 graden in schakelt en bij 80 graden uit schakelt. Met dit temperatuurbereik kan je later nog wat experimenteren als de motor te warm wordt of te koud blijft.

 

 

 

 

Met wat beugels die ik passend heb gemaakt, is de ventilator bevestigd. In dit geval niet in het midden, want daar had ik geen ruimte genoeg. Ook al is de mechanische fan verwijderd.

Alles past precies en de waterslangen passen ook nog.