Hout en laswerk

 

Het houtwerk.

 

Zoals ik al eerder bemerkt had, is het houtwerk van de achteropbouw echt verschrikkelijk slecht. Dit moet dus vervangen worden. Er bestaan setjes voor, maar die zijn zo duur, dat dat echt niet leuk meer is. Dus dan ook maar timmerman worden.

Na wat zoekwerk blijkt het essenhout te zijn. Dat is wel in balkvorm te koop.

 

 

Het hout er afhalen is nog een hele klus. Het is namelijk het dragende gedeelte van de achterkant en niet alleen versiering die er aangeschroefd zit.

Eerst alle lampen scharnieren enz verwijderd. Wel een plakkertje op iedere scharnier met zijn originele positie. Er is geen scharnier het zelfde! Het dak bestaat uit twee delen. Die van de achterkant zit met spijkers op het hout vastgetimmerd. Het gootje zit daar weer op vast gespijkerd. Dus eerst de goot opengebogen en de spijkers verwijderd. Die was er af. Heel voorzichtig met een oude scherpe houtbeitel het dak losgemaakt. Deze is van aluminium dus kan snel verbuigen.

 

 

 

 

Na de bekleding verwijderd te hebben, het hemeltje verwijderd dat vastgeniet zat. Krak, gescheurd. Hoe we dat oplossen zien we nog wel.

De rest zit met tientallen kleine houtschroefjes en bouten vast aan het plaatwerk. Toen alles los was kon ik het hout er in delen af pakken. Sommige houten stukken kon ik zo doorheen kijken.

 

 

Het laswerk.

Het laswerk dat nodig was, viel heel erg mee. De vorige eigenaar was daar al mee bezig geweest en was keurig uitgevoerd. Natuurlijk moesten er zo her en der nog wat stukjes gerepareerd worden. Met name de dorpels hadden nog wat aandacht nodig. Na wat zelfgemaakt plaatwerk ingelast te hebben, is alles goed verzegeld met ML. Daarna de schutplaat er op en ook dat is weer perfect.

 

 

 

 

 

Niet alleen voor herstel, maar ook voor de modificaties was enig laswerk nodig. Zo werd het frame voor de rembekrachtiger aangebracht en ook een versteviging om te voorkomen dat de achteras gaat kantelen. Ja dat kan met een as, die met U-bolts is bevestigd. En zeker als er ook een zwaardere motor is geplaatst.